dinsdag 28 mei 2019

Water...

Ik houd ervan om water in de tuin te hebben... In de achtertuin heb ik daarom een vijver... en in de voortuin staat een fontein op zonne-energie... Hij doet het dus alleen als de zon schijnt... Het geluid van water werkt rustgevend... en je krijgt heel andere dieren... insecten en (water)planten in je tuin... Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat ook insecten elke dag water nodig hebben... en moeten drinken... Elk levend wezen bestaat voor het grootste gedeelte uit water... mensen en dieren voor 60 %... en planten voor 80 %... Insecten halen hun vocht uit bloed en nectar... behalve de wesp... dat is een vleeseter... en die heeft gewoon water nodig... Ook heeft de wesp water nodig om  het papierachtig materiaal voor hun nest te maken... Ze maken dit materiaal door aan zacht hout te knagen en vermengen dit met water tot een papje... Daarom zag ik deze wesp... de Duitse Wesp... vandaag op onze fontein zitten terwijl hij dronk van het water... Op een Waterlelieblad zag ik dit musje die uit de wetering dronk... Water... een bijzonder goedje...  niets of niemand kan zonder...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten