woensdag 1 mei 2019

Bergeend...

Toen we vanmiddag thuis kwamen... was mijn eerste gang naar de tuin en naar mijn stoeppie... Even de polder gedag zeggen... ik ben er weer...!  Het eerste wat mij opviel was dit stelletje eenden... bergeenden die hier helemaal niet thuis horen... die in de duinen langs de kust horen te zitten... Zouden ze ergens ontsnapt zijn... b.v uit een kinderboerderij of zijn het toch wilde die verdwaald zijn... Een bergeend is een halfgans... hij is groter dan een eend... en kleiner dan een gans... De woerden hebben een knobbel op hun rode snavel... de vrouwtjes niet... en zo te zien is dit dus een stelletje... Ze heten bergeend omdat ze hun eieren verbergen... het vrouwtje maakt een nest in bv. een konijnenhol... of een ander leeg hol... in de duinen... Hun voedsel bestaat uit wadslakjes... schaaldiertjes... visjes en wormen... Ik ben benieuwd wat ze vandaag gegeten hebben in het weiland... want schaaldieren en wadslakjes groeien hier niet...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten