donderdag 24 september 2020

Polder-ontbijt...

Toen het nog zomer was... twee dagen geleden... zat ik in m’n uppie... stilletjes... mijn ontbijt-boterham op te eten op ons terras aan de wetering...  De stilte van de polder... ik kan daar toch zo van genieten... Mijn oog viel op een klein vogeltje dat rustig op een hek van buurman boer zat... Hij of zij leek op een roodborstje... maar was het niet... Zijn snavel zei mij dat het een insecteneter moest zijn... maar ik had geen idee wat voor soort het was...  Ook mijn vogelboek gaf niet de oplossing... Nu volg ik op Twitter een paar boswachters en vogelkenners... dus heb ik een foto van dit vogeltje op Twitter gezet met de vraag wat  zijn naam was... Er reageerde al rap een Haagse ecoloog... geboren en getogen in Goudriaan... die wist wat het was... Het was een Pieper... en wel een Oeverpieper... een vrouwtje Oeverpieper... Ze broeden in de duinen langs de kust... vanaf Denemarken tot NormandiĆ«... en overwinteren in Zuidelijke landen en de kusten van Noord-Afrika... Dit vrouwtje Pieper zat dus waarschijnlijk uit te rusten op weg naar het Zuiden... Voor mij de eerste keer dat ik dit vogeltje zag... en dat tijdens een polder-ontbijt... 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten