dinsdag 19 juni 2018

Moppie...

In de vijver bloeit nu mijn Anemopsis Californica... maar ik noem hem Moppie... Die Latijnse naam vind ik te moeilijk... Zoals zijn tweede naam al zegt komt hij oorspronkelijk uit de moerassen van Noord-en Midden Amerika...  Hier wordt hij valse moerasanemoon genoemd... Waarom is mij een raadsel... ik vind hem niet vals... hij prikt niet... hij steekt niet... en hij bijt niet...  De vertaling uit het Engels vermeldde dat hij kleurloos is... want wit schijnt geen kleur te zijn... Laat ik dan maar zeggen dat hij een roomkleur heeft... roomwit zeg maar... Zijn wortels schijnen een antibacteriĆ«le werking te hebben en kunnen gebruikt worden tegen krampen en infecties... De grote roomwitte bladeren aan de onderkant zijn schutbladen... de echte bloemen zitten in de kegel... tussen de kleurloze lepeltjes... Moppie plant zich voort door uitlopers... lange stelen waaraan nieuwe plantjes groeien... Daar heeft de natuur weer goed over nagedacht... want zaadjes in het water zakken naar de bodem... en omdat Moppie een moerasplant is en geen waterplant  kan hij   op die diepte niet ontkiemen... 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten