zaterdag 26 mei 2018

Feestmaal...

Vanmiddag stond er weer eens een Blauwe Reiger naast ons huis te vissen... Het was een tijd geleden dat ik die hier in de weilanden gezien heb... ik zie meer zilverreigers en purperreiger tegenwoordig dan blauwe reigers...  Dit exemplaar was zo geconcentreerd bezig om zijn eten te vangen... dat hij mij helemaal niet zag... en kon ik deze foto maken... Zo sloom als hij voorbij vliegt... zo vlug is hij met vissen vangen... met zijn dolkvormige snavel prikt hij de vissen vliegensvlug  uit het water... Sinds 1963 is de Reiger in Nederland beschermd... na de strenge winter van dat jaar was de helft van de populatie in Nederland dood gegaan... Heel vroeger werd de reiger gewoon gegeten door de mens... werden er zelfs oorlogen gevoerd over eigendomsrechten van reigerkolonies...(toen hadden ze nog geen "rijdende rechters" )...  Er is een geschrift uit 1532 over Hendrik de Achtse uit Engeland... (die van die zes vrouwen)... die een feestmaal aanrichtte waar 440 reigers werden geserveerd... Ik heb nog gezocht naar oude recepten op internet... hoe je reiger klaarmaakt... maar niets kunnen vinden... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten