donderdag 2 juli 2020

Lucilia’s...

Vandaag had ik een invasie van groene vleesvliegen op mijn Margrieten... Geen idee waar ze vandaan kwamen... maar er moet hier in de buurt ergens rottend materiaal liggen... In Nederland komen wel 80 soorten vlees- of aasvliegen voor... in allerlei kleuren en maten... De groene vleesvlieg legt haar eitjes in vlees of ander dierlijk materiaal zoals poep... Na één dag komen de eitjes al uit en zijn het maden... die...  als ze zich volgevreten hebben met het vlees waar ze in geboren zijn... een donkere ruimte of in de grond gaan zitten om te ontpoppen tot vliegen... Of dat vandaag ook gebeurd is in mijn tuin weet ik dus niet... maar het waren er wel heel veel...De vrouwtjes gaan gelijk na de paring op zoek naar nieuw materiaal om eitjes in te leggen... Volgens het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen houden de mannetjes van bloemen... Die groene rakkers hier op de foto zijn dus waarschijnlijk allemaal vermoeide mannetjes... Hun Latijnse naam is trouwens Lucilia Sericata Meigen... een prachtige naam voor deze metaalachtige glanzend-groene vliegen... Toch probeer ik ze dood te slaan als ze in ons huis rond vliegen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten