zondag 12 juli 2020

Artisjok...

De plant op mijn foto van vandaag kan je als snijbloem gebruiken... maar het is ook een groente... Het is de Artisjok... Zelf heb ik de bloemknop nog nooit als groente gegeten... dus of het lekker is weet ik niet... Het is de bedoeling dat je de bloemknop kookt... en dan één voor één de blaadjes eraf trekt... doopt in een sausje of vinaigrette... en daarna het blaadje uitzuigt... Deze mediterrane plant werd al door Homerus in de 8e eeuw beschreven en groeide in landen rondom de Middellandse Zee... Als je de bloemknop niet opeet gaat hij dus bloeien... met deze paarse meeldraden tot gevolg... Hommels en bijen vermaken zich prima tussen de meeldraden... voor hen is het een soort ballenbad waar ze in zwemmen... prachtig om te zien... Mijn artisjok komt nog uit de pluktuin in Zoutelande... drie weken geleden...  Gelukkig maar dat ik hem niet opgegeten heb... want bloeiend is het een plaatje...!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten