donderdag 1 augustus 2019

Gehaat...

Zag ik toch gisteren ineens deze bandiet in mijn tuin staan... de Japanse Duizendknoop... Op het ogenblik de meest gehate plant van Nederland omdat hij als woekeraar bekend staat... en onze eigen Hollandse planten verdringt... Deze plant is bijna niet uit te roeien... ja... met sterk gif lukt het wel... maar dat mag je niet meer gebruiken... Zelfs Gemeente Molenlanden zit in zijn maag met deze exoot... las ik... Eigen schuld... dikke bult... denk ik dan maar... Als je deze plant om de 14 dagen zou afmaaien... verliest hij zijn groeikracht en gaat uiteindelijk dood... Het is nu augustus en de wal bij ons huis is het hele jaar nog niet gemaaid... Bezuinigen noemt men dat... maar straks gaan de kosten de pan uitrijzen om deze Japanner te gaan bestrijden... Nadat ik de foto gemaakt had... heb ik hem uit de grond getrokken... Nu kon dat nog omdat het nog maar een klein duizendknoopje was... Zou hij een paar jaar oud zijn... kan de wortel wel 3 meter in de grond zitten.... Blijft daarvan bv. maar 1 centimeter in de grond zitten dan komt de plant geheid weer terug... Bij mij verdwijnt hij bij het restafval... zou ik hem in de groene kliko doen... dan krijgt iemand anders hem weer bij de compost...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten