woensdag 25 april 2018

De echte...

Als kind ging ik vroeger de weilanden in om " molentjes " te plukken... Ze stonden vaak langs de slootkant of langs de greppels... Nu is het heel zeldzaam dat ik ze nog in het weiland zie staan... Dit plantje heb ik gekocht bij een tuincentrum en in mijn vijver gezet... Een beetje nostalgie uit mijn jeugd... best wel lang geleden trouwens... Zijn officiĆ«le naam is Lychnis flos-cuculi... maar wij noemen hem Echte Koekoeksbloem...  Hij is familie van de Anjer... en de Prikneus... die ook Koekoeksbloem genoemd wordt... maar de onechte is... Vaak zitten zijn stengels onder een soort spuug... geproduceerd door de schuimcicade...een klein beestje...  Het sap van de Koekoeksbloem bevat een zeepachtige stof... saponine... dat behoorlijk giftig is... Dus goed handen wassen na het plukken... als u de bloemen nog ergens kunt vinden... Deze in mijn vijver wordt niet geplukt... ik ga proberen of ik er zaad van kan winnen... voor volgend jaar...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten