zondag 9 juni 2019

Vingerhoedskruid...

Vingerhoedskruid verveelt me nooit... en het kunnen mij er nooit te veel zijn... Waar ze ook opkomen... ik laat ze staan... of ze moeten echt in de weg staan... Ze trekken zoveel bijen en hommels aan... ik kan er uren naar kijken... De hommels kruipen diep het klokje in om de nectar op te zoeken... je ziet ze dan niet maar hoort ze wel... Aan één stengel vingerhoedskruid kunnen wel 90 klokjes staan en daarna duizenden zaadjes produceren... De Lateinse naam is Digitalis... en betekent “vinger”... wij hebben daar maar vingerhoed van gemaakt... Digitalis is heel bekend in de homeopatische geneeskunde...  van de zaadjes wordt een extract gemaakt dat helpt bij hartproblemen... In de gewone geneeskunde wordt tegenwoordig een zuiverder vorm van digitalis gebruikt tegen hartfalen en ritmestoornissen... Vingerhoedskruid heeft wel een paar nadelen... ze zijn erg giftig... en omdat de plant wel 1,5 meter hoog kan worden waaien ze al gauw om... en knakken dan... En dat gebeurde dus deze week in mijn tuin... Gelukkig zijn er ook nog een paar blijven staan...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten