woensdag 17 oktober 2018

Doe-het-zelver....

Het eerste wat mij opviel toen ik vanmiddag uit de auto stapte was dat het in Goudriaan ook herfst is... De hele afgelopen week heb ik in de bossen geen paddestoel gezien... en thuis in Goudriaan werd ik verwelkomt door deze Coprinus comatus... ofwel de Geschubte Inktzwam... Deze zwam komt steeds talrijker voor in Nederland vanwege overbemesting... Hij komt als een soort wit ei uit de grond en is bedekt met vezelachtige schubben... Als hij groter groet spreidt de klok zich uit en wordt dan de hoed en wordt de steel... ook wel stoel genoemd... zichtbaar... Nog later scheurt de hoed vanaf de rand in en vervloeit tot zwart... net zo lang totdat alleen de steel nog over is... Het zwarte spul dat er afdruipt is dus soort inkt waarin de sporen zitten... Bij de meeste zwammen en paddestoelen worden de sporen door de wind verspreid... deze aparteling is een doe-het-zelver... Ik vond het heel bijzonder dat ik deze zwam in bijna al zijn metamorfoses op de foto kon zetten... en dat gewoon in Goudriaan...



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten