woensdag 15 augustus 2018

Zegekruid...

Tussen de straat en onze tuin staat deze enorme plant... hij groeit in een spleet van 3 cm... in het zand van de straatstenen... Ik heb hem hier niet gepoot... hij is hier gewoon komen aanwaaien... althans de zaadjes van deze plant... Het is Zegekruid... een éénjarige plant... uit de nachtschadefamilie... waartoe ook de aardappel en de tomaat behoort... Zijn Peruaanse naam is Nicandra... want daar komt hij oorspronkelijk vandaan... Hij groeit in elke grondsoort en kan 1,5 meter hoog worden... Als de grote paarse klokken door de bijen bestoven zijn ontwikkelen ze zich tot zaaddozenlampionnetjes waarin de bessen zitten... De zaaddozen zijn eerst groen en later lichtbruin... de takken met zaaddozen worden gebruikt in droogboeketten... In het land van herkomst... Peru... worden de bessen gebruikt bij blaas- en nierproblemen... Meestal houd ik de spleet tussen onze tuin en de straat onkruidvrij... maar ik merkte dat dit geen gewoon onkruid was... dus heb ik het laten staan met gevolg deze struik... Nu zorgen dat hij zich niet verder uitzaait... naar mijn tuin...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten