donderdag 11 januari 2018

Klimop...

Achter in mijn tuin staat klimop... 30 jaar geleden gepoot tegen gaas... om uit de wind te kunnen zitten... Het duurde mij echter te lang om het gaas dicht te laten groeien...dus werd het gaas verwijderd en de klimop eruit gespit.... Niet dus...de klimop komt al 30 jaar overal te voorschijn... is niet uit te roeien... Een paar keer per jaar knip ik alle uitlopers die ik zie tot de grond toe af...maar ze blijven te voorschijn komen... Klimop...of Hedera is een klimplant... familie van de Liaan... en kan wel 10 meter hoog worden... Vijanden heeft hij niet...want niets of niemand vindt zijn leerachtige bladeren lekker.... Behalve Wandelende Takken...die zijn gek op klimopblad...maar die wonen niet in mijn tuin... Afbeeldingen van klimop zie je vaak op graven...maar ook op allerlei gebruiksvoorwerpen... Klimop staat symbool voor onsterfelijkheid... eeuwig leven.... omdat hij altijd groen blijft... Ook is hij een zinnebeeld voor trouw... het aanhechten op muren... en zo... je raakt hem nooit meer kwijt... en daar weet ik alles van...al 30 jaar...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten