donderdag 12 januari 2017

Renovatie...

Blogde is gisteren over een huisje dat afgebroken wordt...vandaag blog ik over een huis wat op het ogenblik gerenoveerd wordt.... In vroegere jaren zijn er in Goudriaan veel huizen afgebroken...vooral boerderijen vielen ten prooi aan de sloophamer... Deze boerderij blijft gelukkig  behouden....Toen hij te koop stond...meende men...dat hij het beste afgebroken kon worden...het was een bouwval... Maar gelukkig zagen de nieuwe bewoners er meer in...dan de Goudrianers...en wordt de boerderij nu prachtig hersteld... Ik ben duizenden keren langs deze boerderij gelopen...gefietst...en gereden...maar het viel mij gisteren pas op wat een mooie voorgevel hij heeft....met een prachtige sierrand in de gevel gemetseld.... Dat heet een bloktandlijst of platte muizentandlijst...en boven de raamkozijnen  zitten ook prachtige versieringen...lateien...met daarboven gemetselde...en versierde...ontlastingsbogen...die ook als latei dienst doen... Ze zorgen ervoor dat de druk van de muur boven de kozijnen naar de zijkanten geleid worden....en ze voorkomen scheuren in de muur... Ik denk dat de blinden ook weer terugkomen...de haken zitten er nog... Ook de spatrand is opnieuw geverfd.... vroeger werd die geteerd...om hem waterdicht te maken... maar dat mag niet meer...denk ik...en het stinkt... Op de vergeelde oude foto van de boerderij heeft hij ook nog een prachtig versierde dakoverstek... Wat zou het mooi zijn...als die ook weer terug zou komen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten