zondag 7 maart 2021

Stijve nek...

40 jaar geleden was de Grauwe Gans een zeldzame broedvogel in Nederland... Ze overwinterden hier wel maar broedden deden ze hier niet... te weinig geschikte moerasgebieden... De aanleg van de Oostvaardersplassen zorgde voor een geweldige comeback van de Grauwe Gans als broedvogel... inmiddels broeden er nu duizenden koppels in ons land langs de grote rivieren en in moerassige natuurgebieden... Was de Grauwe Gans vroeger een trekvogel... tegenwoordig heeft ook hij zich aangepast aan nieuwe leefregels... waarom zo ver vliegen als hier ook gebroed kan worden... En gelijk heeft hij... Deze Grauwe Gans op mijn foto zat eenzaam en alleen bij de Wetering om zich heen te kijken... waar zijn maten waren... want ganzen leven altijd in grote groepen bij elkaar... Wat ik niet wist van ganzen was dat ze hun kop 180 graden kunnen draaien... Waarschijnlijk zonder nekpijn... wat ik heel het weekend wel had... Mijn nek zit vast... ik haal net 10 graden denk ik... 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten