vrijdag 26 maart 2021

Mieren...

Vond ik een paar weken geleden een pol paars/blauwe bosanemonen onder mijn vlonder... vandaag merkte ik de witte bosanemoon op midden in mijn rozenperk... Hoe komt hij daar nu verzeild... zou je denken...  Nou dat komt dus door mieren... die de zaadjes van dit plantje meenemen naar hun nest omdat er aan dat zaadje een mierenbroodje hangt... Een mierenbroodje is een wit stukje dat bestaat uit suiker... eiwit... zetmeel... vetten en vitamines B en C... een lekkernij voor mieren...Soms breekt het mierenbroodje er onderweg af en valt het zaadje op de grond... en dan groeit er dus een nieuw plantje uit... Mierenbroodjes hangen ook aan zaden van andere planten... zoals maartsviooltje... smeerwortel... sneeuwklokje... ereprijs... zegge... en nog veel meer... Van mij mogen de mieren nog veel meer zaadjes verliezen van de bosanemoon... leuk om tussen de rozen te laten verwilderen... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten