zondag 24 november 2019

Helleborus...

Rond de middag even lekker buiten in de zon gezeten... met natuurlijk een bakkie thee... Even een moment van rust genomen voordat de visite voor mijn verjaardag bediend moest worden... Het werd een drukke maar erg gezellige bij-praat-middag met familie en vrienden... Mijn Helleborus of Kerstroos staat al in bloei... hoewel de bloeitijd pas in januari/februari hoort te zijn... De Kerstrozen die je nu koopt zijn voorgetrokken om tijdens de Kerstdagen te bloeien... mijn Kerstroos heeft zichzelf voorgetrokken... Wist u dat de temperatuur in de bloem zo’n 6 graden hoger kan zijn dan zijn omgeving... dat komt doordat er gisten in de nectar groeien... waardoor ook de nectar gaat gisten en dat levert warmte op... Hij heeft dus zijn eigen kacheltje... heel handig bij koude nachten... Ik ben gek op deze tere witte bloem met zijn prachtige meeldraden die midden in de winter bloeit... Over een paar weken koop ik een nieuwe plant... verwerk hem in een kerststuk... en in januari poot ik hem in de bak bij de Theewagen... Dat wordt dan nummer vier in de bak... waar voor de volgende jaren nog plaats genoeg is...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten