donderdag 18 augustus 2016

Zwemmen

Gisteren vertelde ik over de zwemplek van mijn jeugd... de achterboezem.... Dit was wel het diepe bad ... hier mocht je pas zwemmen als je goed zwemmen kon.... Mijn moeder leerde mij zwemmen... ik kreeg een opgeblazen fietsband twee keer om mijn lijf... en één keer om mijn nek... met het ventiel dat in je buik prikte... Aan de band bond mijn moeder een touw ... ging op een brugje staan en hield mij zo boven water.... tot ik zelf zwom.... Daarna mocht ik alleen naar het ondiepe bad van Goudriaan.... en dat was bij de "duiker" .... het begin van ons veenriviertje dat door een duiker.... een waterdoorlaat.... in verbinding stond... en nog staat... met de boezem... Hier hadden wij onze eigen wildwaterbaan.... je liet je met de stroom van het water... uit de duiker... meedrijven.... De Goudriaan was hier toen nog breed maar wel erg ondiep.... met een stoep aan de Noordzijde... voor de smederij.... Het gebeurde regelmatig dat de smid de paardepoep uit de smederij hier in het water gooide.... Ik vind het nog steeds een wonder dat er toen niemand ziek werd van het water.... kwam misschien wel door de stroming.... Het krantenknipsel komt uit de Schoonhovense Courant van juli 1906... op deze plek gebeurd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten