dinsdag 17 november 2015

Sein


Gisteren vertelde ik over het bankje met dat mooie uitzicht....dit is de foto van de Goudriaanse molen die ik gemaakt heb vanaf dat bankje.... je kijkt op de oostkant van de molen..... Het geluid van de zoevende wieken vind ik heerlijk rustgevend... Misschien komt dat wel omdat ik molenbloed in mijn lijf heb...mijn opa was molenaar en mijn moeder is op een molen geboren..... Deze molen is van midden 1700 en was toen een zogenaamde seinmolen..... Men moest toen nog communiceren met seinen... Bij hoog water, als er gemalen moest worden kreeg deze molen een sein van de Langerakse molen via een zwart/witte vlag boven op die molen.... bij mist of als het donker was met een stormlantaarn.... De Langerakse molen kreeg het sein weer van de Achterlandse molen....en zo ging het terug tot naar de Kinderdijk, het laagste punt, daar werd besloten wanneer er gemalen moest worden.... Van Goudriaan ging het sein richting Slingeland en Noordeloos...Ook in de oorlog werden seinen gebruikt om elkaar te waarschuwen...op de molens midden in de polders zaten namelijk veel onderduikers....sorry voor dit lange verhaal... ik heb nu eenmaal wat met molens.... toch dat molenbloed dat door mijn aderen stroomt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten