woensdag 8 juli 2015

Waterlelie

Wat een heerlijk weer vandaag voor de tuin....veel buien en 19 graden....wel liggen de planten nu plat van de regen, maar die komen wel weer overeind als de zon gaat schijnen....
Omdat ik gek ben op witte waterlelie's had ik er enige jaren geleden één gekocht voor de vijver....helaas...toen zij ging bloeien bleek het een roze te zijn....en achteraf veel te groot voor mijn vijvertje....ik heb de plant eruit gehaald en in de wetering gegooid, waar zij het beter naar haar zin heeft en prachtig ligt te bloeien....maar mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar een witte.....
Vandaar mijn lievelingsgedicht van Frederik van Eeden, geschreven in 1898....

De Waterlelie

Ik heb de witte water-lelie lief
daar die zoo blank is en zoo stil haar kroon
uitplooit in 't licht

Rijzend uit donker-koelen vijvergrond
heeft zij het licht gevonden en ontsloot
toen blij het gouden hart

Nu rust zij peinzend op het watervlak 
en wenscht niet meer....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten