woensdag 29 juli 2015

Kreeft

Vanmorgen, tussen de onweers(buien) en harde wind door, zag ik aan mijn katten dat er iets vreemds in de tuin rondscharrelde....gatsie....een rivierkreeft.... Nu snap ik waarom ik dit jaar geen salamanders, kikker-en paddenvisjes in mijn vijver heb gezien....waarschijnlijk opgevreten door deze exoot, die hier dus niet thuishoort.... Het is de rode- of Amerikaanse rivierkreeft.....ooit heeft iemand hem uit een aquarium in een sloot gegooid bij Hardinxveld-Giessendam....zegt men....hij heeft zich razendsnel voortgeplant en is nu een plaag in onze sloten..... Hij eet namelijk alles op wat rondscharrelt op de bodem van de sloot, zelfs visjes staan op zijn menu....Gelukkig zijn er vissers die ze nu vangen met korven en ze verkopen aan restaurants want ze schijnen heel lekker te smaken.... Dit exemplaar dat tegenover mijn katten zat met zijn scharen omhoog als afweer, heb ik met een schepnet gevangen en terug in de sloot gezet....niet goed....ik weet het....maar ik durfde hem niet dood te maken.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten