maandag 30 augustus 2021

Verstekeling…

Gisteren ontdekte ik tussen de Gaura’s verstekelingen… er staan heel stiekem twee Karmozijnbessen-planten… Ik heb ze niet gepoot… maar ze staan onder een boom waar vaak vogels in zitten… Dus waarschijnlijk zijn het dus uitgepoepte zaadjes van vogels die hier geworteld hebben… Op het ogenblik staat hij in bloei… en bij bestuiving worden de bloemetjes Karmozijnbessen… Blij ben ik niet met deze planten want de zaadjes… de ongerijpte bessen en de penwortel zijn zwaar giftig… Dus voordat de bessen eraan komen steek ik ze eruit… De rijpe bessen worden trouwens gebruikt om verfstof van te maken om bijvoorbeeld wol… stoffen enz. te kleuren en ook goedkope wijnen worden soms bijgekleurd door het smaakloze sap van de bessen toe te voegen… De bloemetjes vind ik wel mooi… het zijn net sterretjes… 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten