zondag 26 januari 2020

Mos...

Vandaag was het tuinvogelteldag... ik heb het vanmiddag even geprobeerd... te tellen dus... Nou het was hopeloos... hoe kon ik weten welke koolmees ik wel of niet al geteld had... ze hadden allemaal dezelfde jas aan... er was geen verschil te zien... Er was echt geen doorkomen aan... en ben maar gestopt... Ik vraag me echt af hoe andere mensen dat doen... Op de foto mijn sneeuwbalstruik die helemaal onder dit gele spul zit... Elke tak is bedekt met korstmos... en wel met het Groot-dooiermos... Ik dacht altijd dat korstmossen alleen op dood hout groeiden... maar mijn struik is springlevend... loopt zelfs al uit... Het blijkt dat het algemeen voorkomt in gebieden waar intensieve veehouderij voorkomt... en heeft te maken met ammoniak... substraten... en allerlei stikstofverbindingen... Groot-dooiermos kan zelfs groeien op beton... asfalt... klinkers...asbest... enzovoort...  Bezorgen mijn buurmeiden toch nog wat moois... ondanks alle negatieve berichten over hen... want ik vind dit mos prachtig...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten