vrijdag 29 september 2017

Gespetter...

Spetter...spieter...spater...lekker in het water... Dat zong Herman van Veen over Alfred Jodokus Kwak... Vanmiddag moest ik aan dit liedje denken...toen ik deze eend zag badderen... Deze eend genoot van het mooie weer...denk ik... Ik heb met verbazing zitten kijken...hoe deze woerd zich waste en zich verzorgde...Hij is wel 20 minuten bezig geweest... met onderwater duiken...soms met een halve schroef...(zwemmersterm)... sloeg zijn vleugels op het water...zodat ook de onderkant nat werd... en gooide water over zijn rug...door met alleen zijn kop onder water te gaan... Daarna schudde hij het water van zich af...en legde hij met zijn snavel alle veren weer keurig op zijn plaats... terwijl hij ze gelijk invette met vet uit zijn stuitklier... Dat vet dient er voor dat hij niet zinkt...maar is ook bacteriewerend... en het verspreidt een geur die roofdieren onaangenaam vinden... Toen hij eindelijk klaar was ging hij heerlijk in de zon zitten...net als ik...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten