donderdag 10 augustus 2017

Spanner...

Ik vond het weer vandaag tegenvallen...gisteravond werd ons nog zon beloofd maar ik heb hem vandaag niet gezien... Deze vlinder zag ik wel...en ook zijn broertje of zusjes... ze zaten met elkaar op mijn raam en op het raamkozijn... Het is geen vlinder...wel verre familie... maar het is een spanner...een mot... Mot is trouwens een groot woord...het is een motje... hij is maar 1 cm groot...een mini mot dus... Hij of zij heet "paardebloemspanner"... Spanners worden ook wel "landmeters" genoemd... dat komt door hoe de rups zich voortbeweegt... eerst trekt hij zijn achterste op tot de voorkant... zodat er een lus ontstaat... daarna schuift hij zijn voorkant naar voren zodat hij weer helemaal recht ligt... In tekenfilms wordt de rups vaak zo afgebeeld... Ik verwonder me ook vandaag weer over de natuur... dat al deze stipjes... streepjes...en schulprandjes op 1 cm passen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten