woensdag 2 augustus 2017

De dader...

Het was een heerlijke tuinwerkdag vandaag...de voortuin ziet er weer toonbaar uit... Hoewel...de buxus ziet er inmiddels niet meer uit... Die zijn behoorlijk kaalgevreten door de rupsen van de buxusmot... En ik ben niet de enigste die kale buxusstruikjes in de tuin heeft staan... Vorige week heeft tuinman Gerard al wezen spuiten...en vanmiddag weer... Hij vertelde mij dat hij er op het ogenblik een dagtaak aan heeft om de rups te bestrijden... Eigenlijk is het best een mooie rups...groen/zwart gestreept met zwarte pukkels waar een haar uit groeit... en de mot die er na het verpoppen uitkomt is ook best mooi... Alleen moest hij geen buxus lusten... Gelukkig gaat de buxus er niet aan dood... de rups eet geen buxuswortels...maar alleen de blaadjes...en dan nog alleen de binnenkant van de blaadjes...want de witte randjes laat hij staan... Zodra de motten uitgevlogen zijn...ga ik de buxus flink snoeien...flink wat mest en water geven...en dan komt hij er wel weer bovenop... Tot volgend jaar...als de volgende eitjes gelegd gaan worden... En daarom zijn de buxus nu bespoten...om de populatie buxusmotten voor volgend jaar in te krimpen...

1 opmerking:

  1. Oh Lia, jij ook al... Marius had weken geleden al gezegd dat mijn knotsen van buxussen aangetast werden. Door de drukte met de bouw had ik er niet zo meer op gelet, tot afgelopen weekend ik eens goed keek naar alle buxussen... Bruin hier en daar, aangevreten.. En toen zag ik dat groene monstertje!! Of anders: heel veel van die monstertjes! Ik heb bij de Welkoop Luxan gehaald, maar 1 fles was amper genoeg voor 1 bespuiting! En ik weet: het moet wéér. Ik lees dat ze er niet dood aan gaan, maar die lelijke bruine bollen in je tuin... Pffff... Ik ga duimen voor onze tuinen, dat ze het aanzien waard blijven. Mét bespuitingen!

    BeantwoordenVerwijderen