maandag 17 oktober 2016

Pools lelijk eendje...

Het was een drukke maandag...wat schoonmaakwerkzaamheden in huis gedaan...en tuinman Gerard kwam om de tuin vast een beetje winterklaar te maken...  Ook heeft hij Ambrosius zijn hok afgemaakt...waar ik aan begonnen was...maar nog niet klaar was... Ik heb het hok gelijk maar een paar keer in de beits gezet...kon nog net met dit mooie weer... In de wetering zit op het ogenblik een koppel zwanen...knobbelzwanen... Ik denk een hele familie...met één grijs jong erbij... Dat komt omdat... of zijn vader...of zijn moeder van Poolse afkomst is....ik wist dat ook niet hoor...maar het schijnt dat er twee vormen van knobbelzwanen zijn...een Nederlandse en Poolse vorm... de Poolse vorm heeft grijze poten en krijgt grijze jongen...de Nederlandse inheemse vorm heeft zwarte poten en krijgt witte jongen.... Het grijze " lelijke eendje " van deze familie wordt door de rest van deze familie genegeeerd of weggejaagd...best wel zielig...hij zwemt vaak in zijn eentje achter de groep aan.... Het mooiste van deze foto's vind ik de weerschijn van hun nekken in het water...en het boegwater wat ze verzetten.... Gelukkig voor het Poolse lelijke eendje...wordt ook hij over een paar maanden ...een prachtige witte Nederlandse zwaan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten