woensdag 12 oktober 2016

Meeuw...

In het weiland lopen regelmatig meeuwen...op zoek naar wormen.... Ze lopen al trappelend heel langzaam achteruit... Door het trappelen trilt de grond en komen de wormen uit de grond gekropen... Eigenlijk vind ik meeuwen niet leuk...ze zijn agressief...brutaal...en schreeuwerig... maar nu ik hem goed bekijk op de foto is het best wel een mooie vogel... Dit is trouwens een kokmeeuw...ook wel kapmeeuw genoemd...met zijn winterjas al aan... In zijn zomerkleed heeft hij een zwarte kop...nu rest alleen nog een soort koptelefoontje... Kokmeeuwen broeden in kolonies...op de grond...de eieren zijn dan ook vaak een makkelijke prooi voor ratten...eksters...en kraaien... hun aantal loopt daarom terug... De eieren mogen niet meer geraapt worden en hun nesten zijn beschermd tegenwoordig... Bij ons in het weiland zijn er nog genoeg...als ik maar één stukje brood bij de eenden in de sloot gooi...heb ik in een mum van tijd de hele kolonie om me heen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten