vrijdag 5 mei 2017

Koolzaad...

Op dit moment zie je in de bermen weer veel Koolzaad in bloei staan... Soms waait de plant ook mijn tuin in...en trek ik dit "onkruid" er meteen uit... Toch is Koolzaad een ontzettend nuttig gewas... De bijen zijn gek op de bloemen...en maken er koolzaadhoning van...dat goed is voor de luchtwegen... vochtafdrijvend is...en als je een lepel koolzaadhoning in de warme melk doet...je een perfect slaapmutsje krijgt... Van de zaadjes perst men koolzaadolie...wat vroeger voor olielampen gebruikt werd... Nu maakt men er biodiesel van...en door wat chemische middelen toe te voegen ook geschikt is voor consumptie... Na het persen van de olie blijft er een brij van vezels over...waar men weer veekoeken van maakt... En na het maaien worden de overgebleven stoppels en wortels...door verrotting...omgezet in humus...wat voor verbetering van de grond zorgt... Toch blijf ik opgekomen koolzaad in mijn tuin verwijderen...ik ben namelijk niet dol op honing...heb geen olielamp...gebruik liever olijfolie...heb geen vee...en gebruik voor de tuin koeienmestkorrels...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten