vrijdag 9 december 2016

Heksenkruid...

Vandaag was het een grijze...grauwe...vrijdag... Ik heb eigenlijk weinig te melden over deze dag...zelfs geen tijd gehad om vanuit mijn luie stoel naar de vogels te kijken... Vanmiddag kwamen dochter en kleindochter gezellig een bakkie doen...en bij mijn kerstfrutsels kijken... Tegen de avond snel even een foto gemaakt...van de kerstroos...die staat in een bloembak...voor het raam...op het zuiden... De afgelopen dagen....toen het vroor...had hij het moeilijk...hing als een slappe vaatdoek over de rand van de bloembak.... Maar hij heeft de vorst overleefd...en staat nu weer fier overeind...en in bloei... De Kerstroos of Helleborus wordt ook wel Heksenkruid genoemd... hij is zwaar giftig...van de gemalen en gedroogde wortels maakte men vroeger niespoeder... Ook werd hij gebruikt als braakmiddel tegen obstipatie... Waarom hij Kerstroos genoemd wordt is mij een raadsel...hij bloeit in het wild pas in februari/maart... de planten die nu te koop zijn...zijn allemaal voorgetrokken...dus in bloei gebracht voor de Kerst...heel onnatuurlijk... maar ja...de consument wil bloeiende planten in de winter.... En ik doe daar ook aan mee....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten