woensdag 14 november 2018

Klein Duimpje...

Buiten voor mijn raam staat een tafeltje met daarop wat plantjes... Vanmiddag kwam dit kleine schepseltje op bezoek... Hij zocht naar insecten tussen de plantjes en zelfs de grond in de potjes werd omgespit... Wat is het toch een geinig vogeltje... een winterkoninkje... met zijn opgewipt staartje.. Meestal hoor je hem eerder dan dat je hem ziet... zijn prrr....prrrr...prrrr... heb ik de hele zomer gehoord in het struikgewas van mijn tuin... maar gezien heb ik hem maar weinig... Maar vandaag zat hij vlak voor mijn neus... op maar twee meter afstand... Alleen zat ik binnen en was hij buiten... Hij wordt ook wel Klein Jantje genoemd... De Friezen zeggen Tomke tegen hem... wat klein duimpje betekent... en in Belgiƫ noemen ze hem Poverke... Ondanks dat het een klein vogeltje is... is zijn libido zeer groot... Moeder Jantje heeft soms wel 3 legsels per jaar met 5 tot 8 eitjes per legsel... Gemiddeld brengt ze dus 15 kinderen per jaar groot... Ik ben een grote fan van dit kleine druktemakertje... en gek op zijn prrr...prrrr...prr...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten