maandag 26 oktober 2015

Bergthee

Deze maandag was een zonnige maandag....wel was er meer wind dan gisteren.....waardoor het wat frisser was....of leek.... Jammergenoeg kon ik vandaag niet buiten zitten.... de schilders waren bezig om de nieuwe schuur en mijn heerlijke lounge plekje te verven.....het stonk dus naar verf en om nou tussen de verfpotten en de schilders te gaan zitten vond ik niet gepast.... De gaultheria of Bergthee op de foto heb ik overgehouden van vorig jaar.... vijf stuks in potjes....voor straks....op de buitentafel met Kerst.... Uit de witte minibloemetjes in de lente zijn nu behoorlijk grote bessen gegroeid en van de blaadjes kan je echt thee zetten .... zijn Engelse naam is teaberry... Uit de leerachtige blaadjes kan men olie persen.... wintergroenolie...dat ontstekingsremmend werkt en ook verwerkt wordt in sportolies.... goed voor pijnen, pezen en spieren.... De bessen zijn niet giftig....maar vreemd genoeg eten de vogels ze niet op..... Voor mij is het kerstversiering.... mooie rood/bruine bladeren met rode besjes.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten