vrijdag 13 mei 2022

Hortus…

De bollenvelden zijn nu bijna allemaal uitgebloeid… jammer… Maar vlak naast de camping waarop wij verblijven is de Hortus Bulborum… Vanmiddag ben ik daar eens wezen kijken wat hun verzameling inhield… Een Hortus is namelijk een botanische tuin met een verzameling planten… Ik viel met mijn neus in de boter want deze Hortus heeft als enigste tuin ter wereld een enorme collectie van historische voorjaars-bolgewassen… Ruim 4500 verschillende soorten narcissen… hyacinten… krokussen…fritillaria’s en tulpen groeien hier… Helaas bloeiden alleen de tulpen nog… maar ik heb mijn ogen uitgekeken… Er staan hier legendarische tulpen uit het jaar 1500… die niet meer commercieel gekweekt worden… Maar mijn favorieten waren toch de Rembrandt-tulpen… die oude meesters al op hun schilderijen vereeuwigden… Die zien er schilderachtig uit… letterlijk en figuurlijk… Ze zijn zo gevlamd omdat ze ziek zijn… er zit een bacterie in de bol… Ze mogen dus allang niet meer geteeld worden in Nederland… Maar in deze Hortus staan ze nog wel… op een apart veld… ver weg van de andere soorten… Elk jaar wordt dat door de Overheid gecontroleerd… Maandag sluit de Hortus haar deuren weer en gaan de vrijwilligers aan de gang om alle nog bloeiende tulpen te onthoofden… de bollen uit de grond te halen… om in het najaar alles weer in de grond te gaan poten…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten