maandag 26 februari 2018

Krakeend...

Het voordeel van een windwak in het ijs... dicht bij je huis... is dat je ook wel eens vreemde vogels ziet... Watervogels die op open water afkomen... zoals deze twee eenden... (Ik snap nu waar het gezegde “ een vreemde eend in de bijt “ vandaan komt...) Op het eerste gezicht zou je zeggen dat dit gewone huis-tuin en keuken eenden zijn... maar het viel mij op dat ze gele poten hadden in plaats van oranje... Het bleek dus een paartje krakeenden te zijn... een beschermde eendsoort in Nederland... Het vrouwtje lijkt veel op onze wilde eend... maar heeft een witte spiegel op haar vleugel en geen blauwe... De woerd is weinig opvallend... Oorspronkelijk is de krakeend een broedvogel van de meren...moerassen en steppen in Rusland... maar door ontginning van die gebieden komt hij langzaamaan naar West-Europa... en broedt hij inmiddels ook in Nederland... Meestal gaan ze in de winter richting Spanje en Noord-Afrika... maar dit stelletje heeft dus waarschijnlijk hun vlucht gemist... Ze zijn wel behoorlijk schuw... ik heb deze foto gemaakt vanuit mijn kamer... door het raam... en toch  zag de woerd mij en hield mij in de gaten... Het was weer een bijzondere ontmoeting vandaag....! 


1 opmerking: